Самацэнзура была і дасюль застаецца маім галоўным ворагам. Калісьці я быў малады, смелы і недасведчаны. Я маляваў і рабіў усё, што мне прыходзіла ў галаву. І быў абсалютна свабодным. Потым самацэнзура перарасла мяне як мастака. Унутраны самацэнзар мае ўсё большую вагу, чым я як творца і мастак. Усе мае творчыя задумы і патугі ён перапыняе на паўдарогі. Штосьці задумаю – і адразу ўключаецца цэнзар: гэта ўжо было, гэта нікому не трэба, нічога новага не скажа. Гэта вельмі вялікі тормаз для творчасці, з якім я змагаюся. Але калі ўнутраны цэнзар дазволіў зрабіць тое, што я задумаў, мяне ўжо ніхто не пераканае, што гэтага нельга рабіць.
У мяне шмат працаў, якія нельга цяпер выстаўляць. Але я ж іх намаляваў. Ведаю, што калі павешу іх на выставе, то здымуць. І будзе скандал, які ў прынцыпе толькі спрыяе мастацтву. Але людзі прыватна просяць мяне не нарывацца, бо ім ужо патэлефанавалі і папярэдзілі, што могуць быць праблемы.
Быў выпадак, калі некалькі маіх працаў былі знятыя з выставы. Я пагадзіўся, хоць, вядома, можна было стаць у позу. Але тады не адбылося б выставы наагул. І каму ад гэтага было б лепей?
Калі ты кантралюеш самацэнзуру, гэта цалкам нармальна. Яна не дае праходзіць у мастацтва шэрасці, прахадным творам. Але ёсць і знешняя цэнзура, якая ўмешваецца ў творчасць: гэтак званыя мастацтвазнаўцы ў цывільным. І гэта, натуральна, іншая рэч. Вонкавая цэнзура дзяржавы – гэта перажыткі мінулага, якія цяпер забуялі горш чым пры Савецкім Саюзе.
Цяпер, каб зарганізаваць выставу ў галерэі, ты мусіш афармляць усё як масавую акцыю. Матэрыялы з выставы трэба дэманстраваць і зацвярджаць у аддзеле культуры. Пасля яшчэ і ў КДБ. Але ўвесь гэты абсурд мусіць дайсці да канца.
Навошта рабіць выгляд, што нічога не адбываецца? Цяпер на месцы галерэі, дзе ўвосень мінулага года адбылася мая апошняя ў Гродне выстава, адкрылася крама мэблі. Кажуць, харошая. Ведаю, што чыноўнікі бедавалі: вушамі прахлопалі тую выставу “аднаго манументаліста”.