Падчас пратэстаў 2020 года высветлілася, што прадстаўнікі нашай культуры – вельмі важная частка беларускага грамадства. Яны былі сярод лідараў грамадскай думкі, былі найбольш актыўнымі. Вершы сталі значыць крышку больш, чым проста вершы. І песні – крышачку больш, чым песні.
Паспрабуйце камусьці сказаць, што “Тры чарапахі” ці “Простыя словы” – гэта проста песні. Культура зрабілася зброяй бяззбройных, сілай бяссільных. Чымсьці, што аб’ядноўвае, дае надзею і матывуе людзей на далейшыя крокі. Згадваецца верш Дзімы Строцава, дзе лірычны герой кажа: “Гэта самы шчаслівы час майго жыцця!”. Чакайце, пра што гэта? Пра час, калі па людзях ужо стралялі? Калі людзі масава трапілі на Акрэсціна, дзе іх катавалі? Але разам з тым салідарнасць, энтузіязм, надзея і любоў былі такімі велізарнымі!
Цяпер, калі пануе нянавісць, тупая, фашысцкая, оруэлаўская, мне згадваецца жнівень і восень 2020-га, калі любоў адчувалася проста ў паветры. Нам здавалася, што мур сапраўды хутка рухне.
Мне як перакладчыку трохі пашанцавала спрычыніцца да вялікага працэсу: у снежні 2010 года, калі была брутальна разагнаная Плошча, я пераклаў і паспеў агучыць песню “Муры”. А пасля, у 2020-м, гэтая песня стала гімнам пратэсту і салідарнасці. Я нават упісаў нашыя пратэсты ў тагачасны дзіцячы вершык “Наш двор”:
Сусед-паэт па струнах “бах!” –
І мы пяём “Трох чарапах”.
А вунь чуваць, як пра “Муры”
Спяваюць іншыя двары.
Мы жылі ў сітуацыі, калі на адным дваравым канцэрце можна было пачуць водгулле суседняга. Наш супраціў патрабаваў культуры як харчавання, паліва. Проста піццё гарбаты ці кавы альбо крычанне пратэставых лозунгаў ужо стала для людзей недастатковым. Раптам выявіліся патрэбнымі выкладчыкі Лятучага ўніверсітэту з лекцыямі пра актуальныя, балючыя, недавырашаныя пытанні нашай гісторыі і культуры. Раптам выявіліся патрэбнымі паэты з дваравымі чытаннямі.
Усё гэта пачыналася як шчаслівы карнавал. Азарту, жадання паспрабаваць было выразна больш, чым страху і разумення, што за гэта давядзецца расплачвацца. Першы выступ быў у культавай ужо Новай Баравой. Я вярнуўся дамоў шчасліва-натхнёным, напісаў пост у Facebook аб тым, які гэта неверагодны досвед. І прапанаваў: хочаце запрасіць да сябе ў двор – пішыце ў прыват. Што называецца, сам напрасіўся. Пару месяцаў, часам штодзень, а часам і некалькі разоў на дзень хадзіў на такія канцэрты, як на працу. У прынцыпе нічога незвычайнага: шмат маіх калегаў, пераважна музыкаў, рабілі тое самае.
Раптам выявілася, што я не ведаю роднага гораду, у якім ёсць столькі выдатных закуткоў. Памятаю, як пахлі хвоі ва Уруччы над Змагарычам, як гарэлі лямпачкі-гірлянды, як запальваліся ліхтарыкі мабільных тэлефонаў соцень людзей, якія стаялі навокал у цемры.